petersonida.blogg.se

DARE TO BE GREAT

Livet har sina goda stunder

Publicerad 2013-01-30 12:22:59 i Allmänt

Flygningen till Perth gick väldigt snabbt. Vi hann i princip bara blunda så var vi framme. Det blev återigen en liten tidskillnad då Perth ligger tre timmar efter Melbourne. Vi tog en skybus till vårat hostel. Det är ett helt okej hostel. Väldigt litet och bara tjejer som bor här. Det tillhör ett stort hostel som ligger bredvid. Hade kanske varit roligare att bo där, men som sagt var allt verkligen fullt på det flesta ställen. Vi ska försöka boka in några nätter på ett hostel precis vid stranden, men det är tydligen väldigt populärt och fullbokat. Nu är vi i alla fall här och det är huvudsaken. Det som är lite tråkigt är att det går en buss till stranden. Dels kostar den pengar och sedan så tar det nästan en halvtimme dit. Men som sagt allt har för och nackdelar. Det är trots allt ett billigt och fräscht hostel. Vädret är som lovat varmt med klarblå himmel. Vi åkte i princip direkt till stranden när vi lämnat väskorna. Tråkigt nog så blåste det ganska mycket så vi fick ligga som i en stor stentrappa med gräsplättar för att ligga i lä. Men det var det värt för fy vad skönt det var att få bada i havet igen och hoppa i vågorna. Finns inte så mycket som slår att sitta precis intill kanten och bara njuta av vädret och kolla på när människor hoppar i vågorna. Det kommer jag leva länge på. Vi var dock väldigt trötta då vi spenderade natten på flygplatsen så vi låg bara i några timmar innan vi åkte tillbaka till stan och handlade mat så att vi klarar oss så länge som vi ska bo här. Amanda fick äntligen sina efterlängtade ägg så ikväll blir det omelett till middag. Sedan tänkte vi gå iväg till en liten park som ligger några meter bort med en stor skärm där de visar filmer på kvällarna. Vet dock inte om det var någon ikväll, men det är i alla fall gratis wifi där. Såklart missuppfattade jag det där med wifi. Det var inte fritt utan de menade bara att de hade det tillgängligt. Men det går ju ingen nöd eftersom att det ligger där borta. Fast självklart är det skönare att kunna ligga på rummet med datorn. Amanda var precis och duschade och då snackade jag lite med en tysk tjej som kommit medan vi var borta. Hon har rest själv i fyra månader. Tycker det är så modigt att folk vågar göra det alldeles ensamma! Nu ska jag ta en dusch och sedan blir det mat. Måste bara berätta en liten kul grej. Amanda är ju inte den skarpaste kniven i lådan om man säger så. Jag har lovat pappa att skicka vykort så igår innan vi åkte från Melbourne köpte jag ett i en kiosk. När vi går ut frågar Amanda mig om hon tror att det behövs några frimärken. Sedan blev hon arg för att jag dumförklarade henne… Hej så länge!

Snart lyfter vi!

Publicerad 2013-01-29 19:06:53 i

Fördrivit tiden med att skypa med familjen samt JP och Armani. Ni är guld värda allihopa 😘

Flygplatsen

Publicerad 2013-01-29 10:41:38 i

Då är vi på Melbournes flygplats. Här ska vi sitta ett par timmar innan planet går mot Perth. Så om det är någon som vill skypa är det bara att höra av sig, vi har en del timmar att ta död på! 😓

Evigt letande

Publicerad 2013-01-29 01:31:00 i Allmänt

Det som är definitiv är jobbigt är det här med boende. Men vi kommer nog in i det med en dag. Vi satt i flera timmar igår. De flesta är fullbokade, då det tydligen är säsong där just nu. Så nu fick vi ta in på ett hostel där det endast bor tjejer som ligger en bit från centrum. Så det får bli bussturer till stränderna. Men sedan tror jag också att amanda och jag måste släppa lite på vår "fina sida" eller vad man ska kalla det för. Självklart kan vi inte bo som vi gjorde på hotellet hela tiden vi ska vara här. Jag tror jag har lättare för det än Amanda, men det beror nog också på att hon alltid varit lite mer "fin" av sig än mig.

Inatt låg vi som sagt i samma säng. Tro det eller ej men jag har sovit som en stock! Amanda däremot hade inte sovit bra då jag hade legat alldeles för nära henne. Jaja, det är inte lätt alla gånger.

Nu ska vi checha ut från hostlet och gå runt lite i småaffärer, käka  och försöka hitta någonstans att skriva ut våra flygbiljetter. Sedan tar vi oss in till stan och skybussen till flygplatsen.

Jan. 28, 2013

Publicerad 2013-01-28 11:44:45 i

Idag har vi haft en bra dag i Melbourne. Vi gick upp klockan åtta och fixade klart med tvätten, packning och så vidare. Sedan checkade vi ut vid klockan tio. Efter det gick vi och letade upp ett hostel att på bo under natten. Vi tog första bästa. Inte så fräscht och delad sovsal. Lite småläskigt så vi bestämde att sova i skavföttes inatt.

Vi lämnade bara av väskorna och stack sedan vidare till luna park. Vi köpte åkband, vilket kanske var lite onödigt då det inte var så jättestort. Men det är alltid lätt att ångra sig med facit i hand. En sjuk grej bara. Vi åkte en av världens äldsta berg och dal banor. Det var en kille som stod mellan vagnarna och styrde dem. Okej att den Inte var en balder. Men det var en del branta backar och han stod upp utan något skydd alls.

Efter vi hade åkt några karuseller gick vi till subway och köpte mat. Sedan satte vi oss på en stor gräsmatta och åt våra mackor. Solen stekta och vi råkade somna i matkoma efter. Vilket ledde till att Amanda ser ut som ett stoppljus i ansiktet.

Igår blev det klart att vi drar till Perth på onsdag. Planet går tidigt på morgonen så vi skiter i att ta in på något hostel imorgon utan åker och hänger på flygplatsen. Så nu är prio ett att hitta boende där första dagarna. Ser inte fram emot natten här på hostels, men förhoppningsvis kan man väl få några timmars sömn...

Luna park

Publicerad 2013-01-28 07:31:56 i

Efter att ha varit igång sedan åtta imorse sitter vi nu helt slut på donken. Vi har fått för lite mycket sol och druckit dåligt så vi gick precis från Luna park. Ett längre inlägg om dagen kommer sedan. Ville bara tala om att vi lever och har haft en riktigt skön dag!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4054595/images/2013/pic_51061aebddf2b351a6188056.jpg" class="image">

Luna park

Publicerad 2013-01-28 07:31:56 i

Efter regn kommer solsken

Publicerad 2013-01-27 08:28:15 i Allmänt

Inatt var den jobbigaste stunden hittills på resan. Jag kunde inte sova, det småduggade utanför och jag fick sådan hemlängtan. Var tvungen att skicka iväg ett sms till pappa och när han svarade så kändes det bättre. Nu känns det betydligt mycket bättre. Det var nog bara en biverkning på för lite sömn…

Idag har vi haft en bra dag här. Vi gick upp tidigt och åkte in till centrum. Det var många fina byggnader och vädret var helt okej. Vi gick även in och pratade med en kille på ett resebolag. Vill inte avslöja något än för vi vet inte hur det blir, men vi kan ha ändrat vår reserutt en aning. När vi sedan åkte från stan så sprack himlen upp. Så nu har vi legat vid poolen i ett par timmar och stekt, välbehövligt kan jag säga. Nu tänkte vi tvätta våra kläder eftersom att det är sista natten på hotellet idag. Efter det ska vi återigen till donken och sno lite wifi. Imorgon väntar Luna Park!

Hej så länge

Donken

Publicerad 2013-01-26 05:13:19 i Allmänt

Just nu sitter vi och fikar på donken bredvid Luna Park. Mc Flurry med dubbel choc fudge, Maja du skulle älska den! Vi fick hjälp av en tjej att hitta hit då vi återigen gick vilse, trots karta.. Folk är väldigt trevliga här. Jag vet inte hur många gånger vi har fått frågan om vi är vilse eller om allt är bra. Vi ser väl lite vilsna ut...

Vi vaknade mitt i natten båda två och kom på att vi kunde skypa med familjen, eftersom det var kväll för dem. Så klockan tre på natten sprang jag ner till receptionen för att köpa internet. Killen vid disken tyckte nog lite synd om mig som kom mitt i natten och gav mig därför en timme gratis. Vi snackade med dem i en timme och efter det kändes allt mycket bättre faktiskt. Dock ledde det till att vi sov ända till ett.Men då det återigen är mulet idag så gjorde det inte så mycket...

Nu ska vi leta lite hosetls inför måndag och kolla upp lite om bussen till sydney. Vi får hoppas att det stämmer på klart.se, isåfall ska det vara bra väder där nästa helg! Imorgon ska vi i alla fall ta en buss in till centrum och shoppa lite och unna oss mat på restaurang. Hittils har vi ju levt på nudlar och knäckebröd.

Jag har inte hunnit tagit så mycket bilder än. Men ni kan få se några på vårat hotellrum och även från Albert Park Lake som vi tog en promenad vid igår.

långt inlägg

Publicerad 2013-01-25 20:01:47 i Allmänt

Resan (skrivet torsdag 24 januari)
Då är vi äntligen framme i Melbourne. Dock utan internet.. Därför skriver jag nu inlägg i world som jag sedan kopierar till bloggen när vi bestämmer oss för att betala för en timmes internet. Sedan får man hoppas det är bättre när vi ska ta in på hostel så att vi har wifi.
Vi flög alltså från Arlanda 18:10 i tisdagskväll. Planet var lite trångt men annars var det helt okej. Filmerna var alltså helt okej och maten likaså. Vi somnade ganska snabbt båda två. Sedan åt vi och somnade igen och tackade nej till frukosten vi fick. Det ledde till att båda var trött, hungriga och lite smått irriterade i Peking. Inte blev det heller bättre av att vi skulle fylla i något tillfälligt visa som vi inte riktigt förstod och sedan när vi väl fått det så förstod vi inte vart vi skulle. Det var väldigt dåligt organiserat på deras flygplats. Vi åkte ner för en rulltrappa och sedan fanns det ett tåg man kunde ta och sedan en dörr till en lång kö. Vi frågade en kines som sa att vi skulle ställa oss i kön. Jo tjena.. Där stod vi med massa kineser i en lång kö utan att se någon från de plan vi kom med. Men vi tänkte att har han sagt att vi ska hit så måste det väl stämma. Det gjorde det dock inte utan när vi kom fram och säkerhetstanten fick våra pass och boardingcards så sa hon bara ”lyssna noga på mig nu” och sedan förklarade hon att vi skulle ta det där tåget och hoppa av första stoppet. Hur vore det om de sagt de från början eller åtminstone satt upp någon skylt? Efter många om och men kom vi i alla fall till rätt plats. Där käkade vi lite och försökte få igång internet utan att lyckas…
När vi sedan gick på planet igen så somnade vi innan de ens hade hunnit lyfta planet. Jag hann dock också vakna innan planet lyfta, men Amanda sov djupt. Men det är väl ingen förvånad över? Vi fick in någon äcklig brödklump med inbakad kyckling i. Jag kunde inte äta det, men när man kollade på kineserna som åt glatt så antog jag att det måste varit någon kinesisk specialitet. Efter en stund ropar de ut att vi ska mellanlanda i Shanghai. Både Amanda och jag höll tummarna för att vi skulle få sitta kvar. Vi kollade med de två tjejer framför oss, som också var från Sverige och skulle till Melbourne dem trodde dock att vi skulle vara tvungna att gå av. Sagt och gjort när planet landade var det bara att följa strömmen och gå av. I shanghai var det dock bättre uppsyrt och alla fick gå efter en tjej med en stor skylt. Som tur var väntade vi bara i ca kvart innan vi fick gå på planet igen.
Sedan började den längsta flygningen, ca 11 timmar… Återigen somnade vi ganska snabbt båda två. Jag vaknade dock upp efter tre timmar av att en flygvärdinna putade på mitt huvud. Tydligen hade jag lutat ut mitt huvud så mycket i gången så att de inte kom förbi. Efter det kunde jag inte somna så jag började kolla på lite filmer och sedan somnade jag i alla fall. När jag vaknade upp andra gången kände jag direkt att jag inte kunde sova mer. Amanda däremot sov återigen djupt bredvid. Jag tycker ändå allt gick bättre än förväntat. Det enda som var jobbigt var de två sista timmarna då jag blev väldigt rastlös..
Väl i Australien hade vi och de två svenska tjejer vi träffat förväntat oss värsta kontrollerna. Tjejerna hade rest ganska mycket och berättade om saker som hänt dem med visum, kontroller och så vidare i andra länder. Det gick dock otroligt smidigt och de som jobbade var nog de trevligaste människorna jag stött på en flygplats. Annars brukar det ju sitta en arg man och stämpla i ens pass utan att säga ett ljud.
Tjejerna hade transfer till sitt hostel, men de sa att de trodde det var en allmän buss bara att de ingick för dem. Därför följde vi med dem till bussen och det visade sig stämma, vilket var väldigt skönt. Vi fick alltså skjuts ända till hotellet för 118 kronor var, vilket var väldigt billigt då det var en bit. Dessutom var det skönt att slippa försöka hitta bussar i centrum.
När vi kom till hotellet var vi dock för tidigt att checka in. Jag föreslog att vi skulle ta en promenad och kolla om det fanns någon affär. Amanda som var trött och smått irriterad insisterade på att hon inte ville lämna sin väska. Så vi tog våra stora ryggsäckar på ryggen och de små på magen och började traska. Vi frågade oss fram och gick väl minst tre km med ca 10 kg packning i 35 graders sol. Vi köpte lite konserver, frukt och knäckebröd så att vi klarar oss i helgen. Sedan var det bara att traska den långa vägen tillbaka till hotellet. Rummen var verkligen över förväntan. Vi båda har en varsin stor säng och ett stort fönster med utsikt över poolen. Poolen var dock väldigt kall.
Nu ligger vi i varsin säng och tar det lugnt. Det är synd att de inte har internet när det är ett så fint hotell, men det finns inte så mycket att göra åt det. Vi har precis sovit i fyra timmar och klockan är runt elva på kvällen här och bara tjugo i ett på dagen hemma. Så det visar sig när vi kommer att kunna somna igen… Vi tänkte i alla fall försöka göra upp en lite budget nu så vi inte bränner för mycket pengar nu i början. Får se hur det blir med det.
Hej så länge!

Mycket sömn och lite sol (skrivet fredag den 25 januari)
Vi trodde inte att vi hade påverkats så mycket av tidsomställningen och resan. Men där hade vi fel. Vi har sovit i princip ett dygn mer eller mindre. Klockan fem på eftermiddagen vaknade vi här och vi gick upp ungefär samma tid från poolen igår. Sedan har vi vaknat några enstaka gånger och somnat om. Jag tror vi båda två även skulle kunna sova mer om vi fick. Dock måste vi ju komma in i den här dygnsrytmen någon gång.
När vi vaknade gick vi ner till gymmet och sprang lite på bandet. Skönt att få röra på sig. Nu har vi precis ätit nudlar (billigt och bra) och ska snart ta en promenad för att kolla runt lite. Det känns lite konstigt allting måste jag säga. Kanske för att det har varit mulet idag. Även fast man inte borde så känner man sig lite stressad över att det är dåligt väder och vi har åkt så långt. Vi får hoppas på sol imorgon. Annars får vi ta oss in till centrum och tröstshoppa lite.
Hej så länge

Framme på Arlanda!

Publicerad 2013-01-22 17:31:49 i

Nu sitter vi och väntar på planet. Var jobbigt att säga hej då till mamma, pappa och Maja. Men nu har vi kommit fram till gaten så nu känns det bra! Vi har köpt godis och lite böcker så vi klarar flygningen!

Hörs förhoppningsvis i Peking!

Morgonpromenad

Publicerad 2013-01-22 10:12:09 i

Då har vi tagit sista kalla morgonpromenaden, 15 minus.. Skönt att röra på sig eftersom att vi ska sitta stilla så länge sen. Nu blir det en varm dusch och sedan åker vi!!!

Svårt att sova

Publicerad 2013-01-22 00:50:02 i

Visste att jag skulle ha svårt att somna, men nu har jag försökt somna i fyra timmar!! Jag är inte nervös eller något än så länge så förstår inte varför det inte går. Men det är väl bara att fortsätta vrida och vända på sig, klockan ringer trots allt klockan åtta imorgon.

1 dag

Publicerad 2013-01-21 21:04:37 i Allmänt

Imorgon är den äntligen dags för mig och Amanda att bege oss till Australien. Det kommer att bli en lång resa, 29 timmar allt som allt. Klockan 18:10 går planet från arlanda och 09:00 på torsdagmorgon landar vi i Melbourne. Jag har inte så mycket mer att skriva just nu. Ville mest testa att det fungerade då det är några som vill att vi uppdaterar lite från resan, vilket jag tycker är kul.  Nu ska vi packa det sista. Imorgon väntar en morgonpromenad och en "sista" frukost med familjen. Sedan går bilen mot arlanda där ett stort äventyr väntar oss...